Uitstroom vaak ‘te klein’ onderwerp op de agenda
Zeker nu, in Q4, wordt er veel aandacht besteed aan budgetten, strategieontwikkeling, organisatie ontwikkelingen, Business Development etc. Waar vaak te weinig bij wordt stilgestaan is de totale kostenpost die de ongewenste uitstroom van medewerkers met zich meebrengt. Het verlies van kennis, klanten en productiviteit binnen de organisatie zit te vaak verborgen in de financiële balans, maar is wel de basis van de intrinsieke waarde van het bedrijf. De totale verlieskosten vanwege de uitstroom is, in euro’s uitgedrukt, echt significant en zou zo snel als mogelijk moeten worden ingedamd.
De verborgen kosten van verloop
Bij iedere organisatie spelen kosten een belangrijke rol. Het verlies van medewerkers heeft jaarlijks een grote impact op de totale kosten en is vaak slecht zichtbaar. Zo is de kostenpost van personeelsverloop vaak verborgen en weet niemand echt hoe groot deze post daadwerkelijk is. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het vervangen van een medewerker gemiddeld 20% – 30% van het bruto jaarsalaris van die medewerker kost. Daarbij speelt de arbeidsduur en professionele kennis een bepalende rol. Voor organisaties met een hoog verloop en waarbij het ook hoge functies betreft, lopen zo ook de kosten snel op.
Verminder uitstroom met de juiste inzichten
Wil je de uitstroom verminderen, dan moet je weten waar je mee moet beginnen. De benodigde inzichten die je daarbij helpen haal je uit de feedback van medewerkers. Onze klanten gebruiken daarvoor bijvoorbeeld ons beproefde vragenmodel, wat ze inzicht biedt in motivatie, betrokkenheid en loyaliteit van medewerkers. De resultaten stellen je in staat om te zien welke medewerker(s) met kennis en ervaring de organisatie mogelijk gaat verlaten. Ook tonen we direct welke maatregelen je kunt ondernemen om deze ongewenste uitstroom te verminderen. De daarbij getoonde dashboards geven voor de organisatie snel inzicht hoelang medewerkers mogelijk behouden kunnen blijven voor de organisatie.
Geef managers voldoende handvatten
Als je inzichten binnenkrijgt, moet je er ook voor zorgen dat deze binnen de organisatie eenvoudig beschikbaar zijn. Eenvoudig beschikbaar houdt niet alleen dat je er snel bij moet kunnen. Het moet voor elke laag management duidelijk zijn wat de inzichten inhouden.
Er moet een goede vertaling zijn naar de dagelijkse praktijk. De aanpak moet eenvoudig te implementeren zijn voor managers, zodat zij hun team(s) verder kunnen motiveren.
Uiteindelijk zet je de hele organisatie in beweging met de beschikbare middelen om medewerkers langer bij je te houden. Door deze waardecreatie verminder je de uitstroom en verhoog je de bedrijfswaarde van jouw organisatie.